Monday, 24 November 2014

Anak Demam


Assalamualaikum..

Muhammad Daniael Mieqael

Anak demam. Dalam kepala aku tak fikir lain dah melainkan rasa nak cuti je esok. Sedih tengok anak demam macam ni. Khamis lepas aku dah bawa anak sulung aku ni ke klinik. Sebab dah seminggu batuk batuk. Tapi tak demam. Sabtu badan dah mula suam suam. Aku dah mula risau. Daniael Mieqael kalau dah mula demam akan muntah berterusan. Apa saja makanan dan minuman yang masuk dalam mulut dia akan keluar balik. Dah muntah muntah macam tu akan merengek pula. Kesian dan sedih tengok anak aku macam ni.

Sabtu waktu siang Abang okay je. Masih aktif macam biasa. Tapi bila waktu malam je mulalah suhu badan dia naik sampai 38 ke atas. Bila demam, batuk batuk pula memang susah nak tidur. Ada masa dia akan menangis dan muntah tiba tiba. Aku tak boleh tahan kalau anak menangis sakit, aku cepat je lemah dan menangis sekali. Mujurlah husband ada. Boleh bantu apa yang patut kalau Abang tiba tiba muntah merengek ke apa. Kalau husband takde Ya Allah susahnya hati aku nak handle anak satu satu. 

Pagi ni badan Abang panas lagi. Aku cepat-cepat bagi ubat dan lap seluruh badan dia dengan kain basah. Syukur sangat anak anak jenis senang makan ubat. Kalau tak mesti aku dah meroyan paksa anak makan ubat. Pegang badan Dannish Riffqie dah mula suam suam, ini mesti berjangkit dengan Abang dia. Aku cepat je lap badan adik sekali. Kalau boleh aku tak nak demam adik melarat pula. Sekarang dah pukul 3.45pagi. Aku masih tak boleh tidur sebab risaukan keadaan anak anak aku. Kadang kadang aku rasa bersalah bila anak sakit. Aku rasa macam aku dah mengabaikan mereka. Ya Allah kuatkanlah hati ini. Aku nak jadi ibu yang terbaik untuk anak anak aku. Sembuhkanlah anak anak aku dengan cepat ya Allah..Aminn


*Esok nak kerja ke tak... esok nak kerja ke tak... esok nak kerja ke tak.....blablablablablaaaa. Hati aku tak tenang selagi anak tak sihat. Sakit hati bila fikir esok dah kerja. Kalau anak masih tak sihat aku terpaksa ambil cuti lagi. Maafkanlah aku bos. Anak lagi penting dari segalanya. Bos yang baik adalah bos yang faham dan memahami situasi ibu ibu yang terpaksa bercuti demi menjaga anak anak kesayangan yang tak sihat. Tapi kalau bos yang tak faham dan susah nak faham situasi ibu ibu yang terpaksa bercuti untuk anak yang sedang sakit, aku rasa dia adalah bos paling bodoh di dunia!




Read More

Friday, 21 November 2014

Samsung Note 4



Tengah lipat kain depan TV. Tiba tiba iklan Samsung Note4 keluar. Aku terus terberhenti lipat kain. Tetiba terliur tengok note 4..kihkihkih dahsyat dahsyat.. 

"Alahai jatuh cinta tengok awak. Harap harap ada rezeki untuk dapatkan awak. InsyaAllah.."

Sambil lipat kain aku tersenyum senyum. Entah apa yang aku fikir. Sejak tengok iklan tadi aku terus jadi tak betul, sabar jelah. Anak anak dah lama tidur. Aku pula tak boleh tidur. Aku terus saja basuh dan lipat kain. Malam ni husband balik. Aku wajib masak sedap sedap dan pakai cantik cantik. Motif sebenar aku nak dapatkan Note4 ni..kahkahkah. Adoi kejam betul punya isteri macam aku ni. Husband penat penat cari rezeki aku pula suka suka hati je memboros sana sini T_____T.

Okay dah dah jangan berangan lagi nak dapat Note4. Aku kena lipat kain sepantas mungkin. Kejap lagi baby nak nenen. Kalau dah nenen memang susahlah nak lipat kain. Okay babai..


Read More

Cuti

Assalamualaikum...


Hari ini aku cuti. Kerja yang tak pernah habis tu aku tinggalkan. Malas nak fikir, lantaklah. Cuti aku tak banyak sebenarnya. Sayangnya nak guna cuti aku yang tinggal seminggu je lagi. Tapi daripada aku sakit hati cari jalan masuk / keluar pejabat lebih baik aku ambil cuti je. Aku tak nak pening pening. Cukuplah aku pening dengan masalah anak aku yang tak nak minum susu dalam botol ni. 

Sabtu ini Putrajaya akan menjadi lokasi untuk Perlumbaan Kereta Elektrik Formula E. Mula mula masuk kerja selepas cuti bersalin hari tu aku dah mula konfius kenapa semua jalan ditutup. Nak cari jalan masuk ofis pun aku sesat. Tak pasal pasal aku lambat masuk ofis. Aku baru dapat tahu rupa-rupanya jalan ditutup sebab Formula E akan berlangsung di putrajaya. Dah seminggu semua jalan utama masuk ke presint 2 dan 3 ditutup. Aku hampir hampir saja meroyan cari jalan masuk dan keluar. Aku kan selalu balik tengahari susukan anak aku kat rumah pengasuh. Bila balik tu rasa macam sakit hati je terpaksa ikut jalan lain, jauh pula tu. Sia sia je balik sebab masa tak cukup. Kesian anak aku terpaksa berlapar lagi. 4 hari lepas kira okay lagilah ada jalan masuk dan keluar ke pejabat. Hari ini semua jalan dah ditutup. Kenderaan langsung tak boleh masuk. Kalau rajin sangat nak pergi kerja bolehlah naik bas lepastu jalan kaki pula. Sampai ofis ketiak dah basah sebasah basahnyaaa. Ishh tak nak aku. Daripada aku stress jadi macam tu lebih baik aku cuti jelah. Bolehlah aku layan anak anak aku yang makin hari makin hensem ni..tehehehe.





Read More

Thursday, 20 November 2014

Muhammad Dannish Riffqie

Assalamualaikum..



Okay hari ini aku nak cerita pasal anak kedua aku yang jarang sekali aku cerita pasal dia. Balik balik cerita Abang, balik balik cerita baby. Cerita pasal dia jarang sekali. Esok dah besar dan dah pandai baca blog ni mesti anak aku ni berkecil hati. Terasa hati. Dan mulalah akan berfikir Mummy tak sayang dia. Kesianlah pula bila bayangkan semua ni. Tapi anak aku ni paling glamor kat instagram. Hampir setiap hari post gambar dia je. Abang pula glamor dalam facebook. Tapi sekarang aku dah jarang post gambar abang kat facebook. Aku lagi suka layan instagram. Facebook sekali sekala saja. Sejak blog berwajah baru ni aku tetiba aktif pula disini...hehehe. InsyaAllah setiap perkembangan anak anak aku akan masuk dalam blog ini. Semua cerita tentang kami akan aku blogkan. Kalau rajin bolehlah update hari hari. Kalau sibuk dapatlah 3 kali seminggu. Kalau malas seminggu sekali. Kalau lagi maaaalaaaaas, tunggulah dua bulan pula barulah aku muncul..hehehe :p


Anak aku yang hensemboy ala ala korea ni chewahh sempat lagi angkat bakul sendiri..hehehe. Dannish Riffqie sejak lahir tak banyak ragam. Paling senang nak jaga dia. Tapi itulah setiap perkembangan dia berbeza dengan Abang dia. Abang dia Daniael Mieqael setiap bulan perkembangan dia sangat cepat. Umur 2 bulan lebih Daniael Mieqael dah pandai meniarap. Tapi anak aku sorang ni umur 6 bulan barulah berjaya meniarap. Mungkin sebab berat badan dia masa tu obes kot. Tapi aku tengok baby lain yang lagi obes boleh je meniarap 3-4 bulan. Tapi aku sabar je. Asalkan anak aku sihat dan aktif. 

Dannish Riffqie mula mengesot bila umur 8 bulan. Sedih je rasa. Anak orang lain dah boleh merangkak dengan laju. Tapi anak aku masih mengesot sampai umur 11 bulan. Genap 1 tahun, Dannish Riffqie barulah berjaya merangkak. Merangkak dengan perlahan-lahan. Bila dah pandai merangkak, barulah Dannish Riffqie boleh duduk dengan sendiri pula. Kali pertama Dannish Riffqie merangkak, aku menangis kegembiraan. Setiap kali tengok dia merangkak aku akan menangis. Dalam masa yang sama aku sedih. Risau perkembangan anak aku tak normal. Bayangkan abang dia dulu umur setahun dah pandai berjalan perlahan-lahan. Tapi Dannish Riffqie baru nak belajar merangkak. 

1 tahun 3 bulan Dannish Riffqie semakin laju merangkak. Malah boleh kejar abang dia yang tengah berlari. Aku ingatkan 1 tahun 3 bulan anak aku dah boleh berjalan macam abang dia. Tapi aku silap. Anak aku masih lagi dalam fasa merangkak. Aku terus bersabar. Sebab anak aku sentiasa aktif dan jarang sakit. Bukan lagi jarang tapi memang susah sangat nak sakit. Itulah kelebihan anak aku.


1 tahun 5 bulan Dannish Riffqie baru nak belajar berdiri. Belajar berjalan setapak demi setapak belum lagi. Aku semakin susah hati. Aku semakin stress bila ramai yang bertanya kenapa anak aku masih merangkak dan tak berjalan lagi. Setiap yang bertanya aku hanya tersenyum. Malas nak layan sebenarnya. Tapi dalam hati aku tetap ada kesedihan. Dan kesedihan yang aku rasa hanya Allah saja yang tahu..

1 tahun 5 bulan setengah Dannish Riffqie dah mula menapak perlahan-lahan. Masa tu aku semakin dekat bersalin anak ketiga. Setiap kali dia berjaya menapak aku gembira yang amat. Aku suami dan Abang akan sama sama bersorak bagi sokongan pada dia setiap kali berjaya melangkah setapak demi setapak. Dannish Riffqie semakin seronok bila kami bersorak ramai ramai. Dan akhirnya 2 hari sebelum aku bersalin, Dannish Riffqie bagi kejutan pada semua orang. Dannish Riffqie dah pandai berjalan malah dah boleh berlari dengan jayanya. Menangis nangis aku tengok anak aku ni dah pandai berjalan sana sini. Rasa macam tak percaya pula. Tapi bila Dannish Riffqie dah dapat kaki dan pandai berjalan sendiri terus riuh satu rumah. Siang malam dialah orang paling kecoh berjalan sana sini tanpa henti. Comel je bila teringat budak bertuah ni.


Tapi korang mesti tak percaya. Anak aku yang hensemboy ala ala korea ni (chewahh puji lagi..hehehe) bila umur 7 bulan dah pandai sebut beberapa perkataan dengan jelas. Mula mula tu sebutan dia tak berapa jelas. Tapi bila kita dengar betul betul apa yang dia sebut rasa nak ketawa pun ada. Terlampau comel sangat sebut ayat satu satu. Contoh Mama, papa, bang, Daddy. Mummy masih tak dapat sebut lagi. Selalu sebut mimi tapi okaylah tu janji adaaa..hehehe.

Masa umur 7 bulan Dannish Riffqie dah pandai minta susu. Setiap kali lapar dia akan sebut "susuuuu". Abang dia langsung tak boleh sebut perkataan susu ni tapi dia boleh sebut dengan jelas itu yang buat Mummy rasa nak cium peluk dia setiap kali sebut susu. Comel dan mengeramkan Mummy. Perkembangan Dannish Riffqie aku selalu ambil video dan post dalam instagram. Siapa yang rajin follow IG aku mesti tau Dannish Riffqie memang budak banyak cakap..hehe

Genap 1 tahun. Dannish Riffqie berjaya panggil aku "Mummy". Asal je nampak muka Mummy dia mulalah panggil panggil "Mummy" tanpa henti. Abang dia 1 tahun 8 bulan baru berjaya sebut Mummy. Sebelum tu macam macam nama aku dapat. Mimi, meee (dah macam mee goreng pula), tapi yang paling Daniael Mieqael suka panggil "Ammi"...hehehe.

Umur 1 tahun juga Dannish Riffqie dah pandai dan kenal semua anggota badan dia. Kalau kita sebut mata, dia cepat-cepat tunjuk mata. Geram je rasa dengan dia ni. Abang dia susah sikit. Tapi bila dah 1 tahun 6 bulan barulah boleh kenal semua anggota badan dia. Takpelah anak sulung aku tetap yang terbaik. 

Sekarang Dannish Riffqie dah nak masuk 2 tahun. Tapi Ya Allah mulut dia makin banyak cakap. Malah Dannish Riffqie lagi pandai bercakap dari Abang dia..hehehe. Syukur Alhamdulillah anak aku membesar dengan bijak. Betul lah orang tua tua cakap setiap perkembangan anak tak sama. Kalau dia lambat berjalan mungkin akan cepat bercakap dan macam tulah sebaliknya. Apa yang aku lihat dan perhatikan kedua dua anak bujang aku yang sangat hensem ni masing masing ada gaya dan kelebihan tersendiri. Aku bukanlah nak banding bandingkan mereka, dua dua tetap anak yang baik dan bijak pandai. Apa yang pasti aku bersyukur dan cukup bangga dengan mereka. Terima kasih Ya Allah atas anugerah ini. Sesungguhnya aku sangat menyayangi mereka lebih dari segalanya. 




Read More

Wednesday, 19 November 2014

Semakin Stress

Assalamualaikum..


Aku semakin stress bila anak langsung tak nak minum susu dalam botol. Sekejap minum sekejap tak nak minum, stress betul. Bila selalu stress susu pula makin kurang. Bila dah jadi macam ni makin stresslah aku! Aku sampai hilang sabar malam ni. Aku paksa dia minum susu dalam botol tapi menangis nangis macam kena rotan. Dah nangis nangis macam tu entah aku pun nak nangis sekali. Tak faham betul. Dahlah aku paksa dia minum susu dalam botol, anak menangis aku pula yang lebih lebih menangis. Ya Allah stressnya!

Hari ni Rayyan Ashraff minum 2 botol je. Setiap satu botol tu 2oz. Tapi 2oz tu bukan habispun. Dia minum 1oz je. Pengasuh dah cuba berkali-kali tapi Rayyan Ashraff tak nak minum banyak. Rayyan Ashraff rela tidur daripada minum susu. Rasa macam nak ambil cuti tanpa gaji je kalau anak terus macam ni. Kesian pula tengok. Hari hari sanggup berlapar semata mata tunggu Mummy balik dari kerja. Kesian, susut dah badan anak aku sob sob sob T______T"










Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...