HOME Daniael Mieqael Dannish Riffqie Rayyan Ashraff Family and Friends My Bloglist Pregnancy Moments

Monday, 6 June 2016

Ramadhan Pertama Tanpa Suami

Assalamualaikum.


Pagi tadi hari pertama bersahur tanpa suami kesayangan. Suami outstation ke Vietnam selama 4 hari. Semalam aku sengaja masak nasi lebih begitu juga dengan lauk. Anak anak suka makan sup ayam dan ayam goreng. So aku masak lebih untuk bersahur nanti. Pukul 4.30 pagi seperti biasa Rayyan Ashraff akan terjaga dan nak susu. Laju laju buat susu dan tukar pampers Rayyan Ashraff. Kemudian check Daniael Mieqael dan Dannish Riffqie pula. Pagi pagi aku dah tersenyum senyum tengok dua beradik ni tidur. Masing masing peluk bantal buchukk..hehehe. Dua dua tidur lena. Perlahan lahan aku pakaikan dua dua selimut dan kiss satu persatu. Daniael Mieqael sepatutnya teman aku bersahur pagi tadi tapi macam tak sampai hati pula nak kejut. Takpelah lain kali..

Jam dah menunjukkan pukul 4.50 pagi. Laju laju masuk dapur panaskan makanan dan buat air milo panas. Dah settle semua aku perlahan lahan duduk dan termenung sendirian di dapur. Entah kenapa aku tiba tiba rasa sebak lain macam je pagi tadi. Airmata perlahan lahan keluar dan aku menangis bersendirian tanpa keluarga dan insan tersayang. Setiap kali Ramadhan tiba, aku akan bersendirian. Sampaikan nak makan pun aku tak lalu. Aku sebenarnya tiada selera sangat nak makan tapi kena paksa diri juga untuk bersahur. Betapa aku terasa tengok orang lain bersahur ditemani insan insan tersayang sedangkan aku bersendirian. Kesiannya aku. Aku cuba perlahan lahan makan walaupun airmata terus mengalir teringatkan suami yang jauh dimata. Bersabarlah wahai hati..

Sebelum ni kalau suami pergi outstation aku takdelah sedih sangat. Mungkin sebab aku dah biasa ditinggal tinggalkan. Tapi perasaan aku sekarang ni lain sangat. Terasa sedih yang amat. Kalau boleh tak nak berjauhan dengan suami walau sesaat pun. Entah kenapa aku berperasaan seperti itu, mungkin sebab bulan Ramadhan dan kami terpaksa bersahur dan berbuka sendiri sendiri. Takpelah mungkin ini satu ujian untuk kami. Lagipun suami sedang berkerja keras untuk kesenangan kami sekeluarga. "Kerja baik baik ye sayang..Mami sentiasa cintakan sayang.."

Selamat berpuasa buat suami, keluarga, sahabat dan yang sedang rajin membaca entri ini. Semoga puasa kita ditahun ini mendapat keberkatan Allah juaaa..aminnn.



10 comments:

  1. sabarlah ye..saya saya pun sahur tanpa husband pg td..nasib bek seminggu je..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam yana. Sebelum ni selalu je kena tinggal berbulan bulan tapi takdelah sesedih sekarang ni, mungkin sebab puasa kot sebab tu sensitif :(

      Delete
  2. sabar eh mummy, ptt tajuk entry blog fiza pn mcm mummy la hehehe..sayu jgk rs smlm... fiza lg lame x jpe husband, dah nk masuk 5 bln.. :( nnt jpe 5 hr sblm raya, tapi xpelah .. sabar..kite kne syukur..sbb ade org lain x dpt beraye tanpa suami kalo suami yg da meninggal etc :( so sbr eh mummy
    *pujuk dr sndr jgk :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Umi. Kita kan sehati sejiwa..hehehe. Dah 5 bulan tak jumpa? Omaigod mesti rindu gilaaaa. Saya pernah melaluinya memang kena banyak bersabar dan sentiasa fikir yang baik baik saja masa tu. Nasib baik sempat beraya..kalau tak huwaaaa memang sedih sangat kot..

      Delete
    2. tq mami, mmg kene byk sabar n counting days kan hehehe ..x sbr nk jpe :)

      Delete
    3. Sabar dan doa banyak banyak ye..saya pun tak sabar. Petang ni suami balik. berdebar debar pula..hehehehe. Selamat berbuka sayang :)

      Delete
  3. sbr yek wieyna... nk bt camne tuntutan tugas....
    tp yelah walaupun dh biasa kene tinggal sbb keje ada masanya kita rasa mcm nk sgt dia ada seklai ngn kita kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Norhidana.. Aah betul tu sis, rasa macam nak dia ada depan mata kita je. Rindu sangat ni :(

      Delete
  4. semoga dipermudahkan urusan ye dear

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Azrine.. InsyaALLAH Terima kasih

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2016 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page